AktualitásokKutyaügyekbőrdaganat kutyáknál

Gyanús bőrduzzanatok

A kutyákban a bőr, illetve a bőr alatti szövetek duzzanatai, daganatos elváltozásai nagyon gyakran diagnosztizált betegségek. Hosszú szőrű állatokon talán nehezebb észrevenni a rendellenes képleteket. A bőr daganatai nagyon sokfélék lehetnek, különböző háttér okok miatt alakulhatnak ki. Lehetnek:

• rosszindulatúak,
  • jóindulatúak,
  • más kiinduló daganat áttétei.

Nagyon fontos, ha kedvencünk bőrén valami gyanús képletet észlelünk, mielőbb meg kell mutatni állatorvosnak.

A kezelés függ a daganat típusától (ezt citológiai, és/vagy szövettani vizsgálat mondja meg), a méretétől, elhelyezkedésétől és a kutya általános állapotától.

Eset a praxisból

Az alábbiakban egy 10 éves berni pásztor szuka esetét mutatjuk be.

A kutyát gazdája egy gyanús bőr kinövés kivizsgálása miatt hozta el a rendelőbe. A nagyjából kis tojásnyi méretű bőrduzzanat 5 hónapja kezdett el lassan növekedni a kutya mellkasának bőrén. Az érintett bőrterület kiemelkedett a környezetéből, szőrtelen volt, viszont a kutyát nem zavarta, nem viszketett.

A fizikális vizsgálat után a bőrduzzanatból citológiai mintát vettünk (ébren elvégezhető vizsgálat, az elváltozásból néhány sejtet küldünk be laboratóriumba), és vérvétel is történt, hogy felderítsük a kutya általános állapotát.

A vérlabor szerencsére nem tárt fel egyéb háttér betegséget, viszont a citológia high grade mastocytomát mutatott. Ez egy rosszindulatú hízósejtes daganat típus, mely helyileg agresszíven növekszik, hajlamos kiújulásra, viszont távoli áttétet ritkán képez.

Javasolt gyógykezelése a teljes sebészi kimetszés, és szükség esetén kiegészítő gyógyszeres, vagy sugárkezelés.

A műtét során a daganatot 3 cm-es oldalsó biztonsági széllel, és 1 réteg biztonsági mélységgel távolítottuk el, majd az egész eltávolított képletet szövettani vizsgálatra küldtük. A kutya mellkasán a jókora anyaghiányt sikerült helyben zárni. Kevésbé szerencsés helyeződésű daganat esetén szükséges lehet különféle bőrplasztikai megoldásokat is alkalmazni a seb zárásához.

A kutya a műtét után remekül volt, antibiotikumot és fájdalomcsillapítót szedett, valamint a sebet védeni kellett varratszedésig. Varratszedéskor (10 nap után) már panaszmentes volt.

A szövettani vizsgálat (a daganat egészének mikroszkópos vizsgálata) low grade mastocytomát igazolt. Az eltávolítás az épben történt, tehát az összes daganatos szövetet sikerült kimetszeni. Ez a daganat típus általában igényel gyógyszeres utókezelést, viszont a sikeres műtét után kiújulás ritkán várható.