AktualitásokKutyaügyekTudástárkutya hőguta ellen

A kutyák sokkal kevésbé tudnak alkalmazkodni a nagy hőséghez, mint az emberek. Négylábú kedvenceink csak a talppárnáikon izzadnak, ami igen kis felület a hő leadására. A felesleges hő nagy részét lihegéssel adják le, kisebb részét pedig lélegzetvétel közben az orrüreg nyálkahártyáin keresztül. A kutyák inkább gyűjtik a hőt, mint sem leadják.

A kutyák átlag hőmérséklete magasabb (38,2-39,0°C), mint az embereké, tehát jóval kisebb testhőemelkedés kell, hogy elérjék a már kritikus értéket, a 41-42 °C-ot. 42°C felett a fehérjék elkezdenek kicsapódni, ami súlyos következményekkel járhat, akár a kedvencünk életébe is kerülhet. Az agy az egyik legfontosabb szerv, ami a legérzékenyebb a magas hőmérsékletre. Azonban más szervek is gyorsan károsodhatnak ilyenkor, például a bélnyálkahártya, a máj vagy a vesék. Ha ezek valamelyike nagyobb mértékben sérül, gyakran már nem menthető meg az állat.

A hőtorlódás (hőguta) kutyákban könnyen kialakuló, rendkívül súlyos állapot. A tünetek nagyon gyorsan alakulnak ki és fejlődhetnek akár halálos súlyosságúvá. Ha idejében felismerjük ezeket a jelenségeket és szakszerűen el tudjuk látni kutyánkat, jelentősen növelhetjük annak esélyét, hogy komolyabb károsodások nélkül ússza meg a történetet.

Mikor alakul ki hőguta?

A hőtorlódás kialakulása akkor várható, amikor a kutya nem tud megfelelően hőt leadni, illetve nagy hőhatásnak van kitéve. Ilyen körülmény előfordulhat például:

• forró nyári vagy tavaszi napokon,
  • meleg, fülledt napokon erőteljes mozgatás esetén,
  • kocsiban hagyott kutyáknál,
  • közvetlen napfény melegítő hatására.

Az öreg vagy beteg kutya esetén, illetve műtét után lábadozás közben nagyobb a rizikója a hőguta kialakulásának.

A kezdődő hőguta jelei a következők lehetnek:

• erős lihegés,
  • szomjúság,
  • hányás,
  • besűrűsödött nyál,
  • élénkvörös nyelv, sápadt fogíny,
  • felgyorsult szívverés,
  • a végbélben mért hőmérséklet 39,5°C fölötti.

Amennyiben tovább súlyosbodik ez az állapot, egyre komolyodnak a hőguta tünetei is:

• egyre nehezebb és erőltetettebb légzés,
  • fogíny először élénkvörössé, majd kékké, ill. lilává válik,
  • fokozódó gyengeség, szédelgés,
  • remegés, rángás, görcsök,
  • ájulás, kóma,
  • ha a végbélben mért hőmérséklet tartósan 42°C fölé emelkedik, elhullás

Ha észrevesszük a hőguta tüneteit, azonnal kezdjük meg a kezelést!

1. A legfontosabb, hogy a kutyát azonnal hűvös helyre vigyük, és ne hagyjuk mozogni.
  2. Adjunk neki vizet, de csak vizet – jeget, fagylaltot, üdítőket NE! Nem szabad erőltetni, ha nem akar magától inni.
  3. Ha lehet, nedvesítsük be vagy locsoljuk le a kutyát vízzel. De semmiképpen se merítsük víz alá és ne használjunk túl hideg vizet, mert könnyen túlhűthetjük.
  4. Nedvesítsük be a talppárnákat alkoholt tartalmazó készítménnyel (a bőrfertőtlenítő kiváló alternatíva), így növelve az ottani hőcserét.

Amint lehet, jelentkezzen állatorvosunknál!

A hőguta hatására a szervezetben olyan kóros állapotok alakulhatnak ki, melyeket csak szakember tud gyorsan elhárítani, így megóvva kutyánkat a lehetséges szövődményektől. Mivel a tünetek nem specifikusak, más betegség velejárói is lehetnek, mindenképpen forduljunk állatorvoshoz, ha a fentiket tapasztaljuk.