AktualitásokCicadolgokKutyaügyek

Az új, Kínából kiinduló járványos légzőszervi megbetegedés hatására a világ figyelme ismét a Koronavírusok irányába fordult. Ez a víruscsalád számos fajt foglal magában, emberen kívül megtalálhatóak számos más emlősben és madarakban is. Közülük emberben a legtöbb enyhe megbetegedést okoz (egyszerű nátha), de mások akár halálosak lehetnek (2003-as SARS járvány). Na de mi a helyzet a kutyákkal és a macskákkal? Bennük is vannak ilyen vírusok?

A kutyáknak és macskáknak megvannak a saját Koronavírusaik, ezek embereket nem tudnak megbetegíteni.

Kutyák Koronavírusai:

Kutyáinkat kétféle Koronavírus tud megbetegíteni: a légzőszervi és az emésztőszervi típus.

A légzőszervi Koronavírus a köznyelven kennel-köhögés nevű megbetegedés egyik okozója, az emberi náthát okozó hasonló vírus rokona. Az általa okozott légcsőgyulladás a kellemetlen köhögésen túl nem tesz komolyabb kárt a szervezetben.

Az emésztőszervi Koronavírus önmagában enyhe hasmenéses megbetegedést okoz, néhány nap után problémamentesen gyógyul. Veszélyessé akkor tud válni, ha Parvovírussal társul, ugyanis a két kórokozó egymás hatását erősítik, így együtt súlyos lefolyású, halálos bélgyulladást okozhatnak.

Macskák Koronavírusai:

Macskáinkat szintén kétféle Koronavírus támadhat meg: az általánosan elterjedt emésztőszervi típus, valamint ennek mutációja, a jelenleg még gyógyíthatatlan fertőző hashártyagyulladás (FIP) vírusa.

Az egyszerű emésztőszervi Koronavírus kutyákhoz hasonlóan enyhe hasmenéses megbetegedést okoz, ami néhány nap után magától is megoldódik. A vírus ugyanakkor egy szerencsétlen mutáció után képes lehet behatolni a fehérvérsejtekbe, így a szervezetben szétterjedni, és krónikus, megállíthatatlan gyulladásos folyamatokat beindítani: ez a fertőző hashártyagyulladás. A betegség a nevét onnan kapta, hogy egyik tünete a hashártya gyulladása lehet, mely jellegzetes hasi folyadékgyülemhez vezet. Ez utóbbi betegség jelenleg sajnos még gyógyíthatatlan, de néhány ígéretes gyógyszerkísérlet már zajlik a FIP-es macskák életének megmentésére.